Vann

«Hvorfor er jeg så tørst idag, jeg drakk jo så meget igår?»

Har du tenkt tanken selv? Etter gårdagens romkalas er jeg litt redusert, og selv om det var en morsom kveld kjenner jeg nå hvorfor jeg ikke drikker så mye alkohol. Dagen idag har gått til sykkeltur på nesten 2 mil og masse vann.

Hvorfor blir man tørst dagen etter et høyt alkoholinntak?

Det er fordi alkohol er vanndrivende (akkurat det er jo ikke noen bombe, bare se på toalettkøene på utesteder) og dermed kan kroppen få væskemangel og bli uttørket. Dette skyldes at alkohol hemmer utskillelsen av ADH (Antidiuretiske hormon) fra hypofysen i hjernen. Da får ikke nyrene beskjed om å holde på vannet, og mer vann enn normalt skylles ut av urinen.

Hvorfor smaker vann forskjellig?

Vann smaker ingenting, de forskjellige smakene man referer til er faktisk tilstedeværelse av forurensing. Vann er et godt løsemiddel, og dermed vil det være salter og andre forurensninger tilstede. Man bør ikke tappe varmtvann fra springen og drikke, fordi varmt vann løser opp forurensinger lettere enn kaldt.

Kan man drikke uante mengder med vann?

Nei. Et absolutt minimum bør være 1 liter om dagen, max 2.5 om man er i normal aktivitet, men man trenger ikke å drikke alt vannet. Vann finns i all slags frukt.

Skadene oppstår når kroppen ikke klarer å ta unna alt vannet. Både celler og organer vil da svelle ut. Dette går hardest ut over hjernen, som ligger beskyttet bak hodeskallen. Dersom hjernen sveller med seks prosent, vil den presse mot hodeskallen. Dette kan føre til koma, kramper og hjerneskader.

Kilder:

http://www.fhi.no

http://www.helsenett.no

http://www.wikipedia.no

3 responses to “Vann

  1. Vann er bra og vann er godt.

    Men maks 2.5liter tror jeg ikke noe på. Det gjelder i såfall kun normalvektige. Jeg veier dobbelt så mye som jeg kunne gjort og min store kropp trenger faktisk MYE vann. Bare 2.5liter ville nok gjort meg veldig tørst. Nå spiser jeg ikke så mye vannholdig mat, men jeg må drikke minst 3 liter+mat for å ikke legge meg med sandpapir i halsen.

    • Hei og takk for kommentar! Det går jo selvfølgelig på person og vekt, og jeg regner med at de har regnet dette utfra en normalvektig person i normal aktivitet. Ting som medisiner, kosthold osv gjør at man kan bli mer tørste og trenger mere vann, dette er dog individuelle forskjeller og det er nok best å bruke 2.5 liter som en tommelfingerregel. 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s