Fletteflettbrød

Under storbakingen min her om dagen ønsket Kristiane at vi skulle bake et eget brød til henne. Hun er glad i å flette håret sitt (og mitt) og valget falt da på fletteloff. Har aldri laget det før, så dette ble veldig spennende.

Oppskriften fant jeg i Damms store bakebok, en bok som er et flott oppslagsverk, men som jeg dessverre bruker lite.

Fletteloff

25 g gjær

4 dl vann

100 g smør

2 ts salt

(2 ts sukker)

1 egg

ca. 1,3 dl hvetemel

Til pensling og pynt:

1 egg

Valmuefrø

Smuldre gjæren i bakebollen. Varm opp vannet til 37 grader. Rør ut gjæren i litt av vannet. Tilsett resten av vannet. Bland i litt av melet til en løs deig.

Elt sammen smør, salt, sukker og litt mel til en grynet masse. Ha det i den løse deigen. Tilsett egget og arbeid inn det meste av melet. Dekk til bollen og la det heve til dobbel størrelse, ca 30-45 minutter.

Legg deigen på melet bakebord og elt inn resten av meleg. Del deigen i emner. Jeg delte det inn i ett stort og seks små.

Flett sammen i den måten du selv vil, jeg lagde to fletter oppå. La det heve i ca 30 minutt.  I utgangspunktet prøvde jeg først å ha det i en brødform, men etter heving var brødet så stort at jeg måtte legge det rett på bakeplata.

Pensle med egg og strø på valmuefrø.

Stekes i ovnen på nederste rille ved 200 grader i 5 minutter. Deretter skrur du ned varmen til 175 grader og lar det steke i 30 minutter til.

Som dere ser ble det svært!

Neste gang dette brødet skal bakes skal jeg enten ha det i en 3 liters brødform (når jeg får kjøpt meg det) eller ha det i to brødformer.

Jeg har delt det i to på langs og har smakt på en liiiiiiiten skive med smør. Dette var himmelsk godt. Er mange år siden jeg har smakt loff, så dette var gøy baking.

Klem fra Helen

Legg igjen en kommentar

